Näytetään tekstit, joissa on tunniste Emilia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Emilia. Näytä kaikki tekstit

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Styles of the week 11


Jaakko 7G
Tyylini on elegantti. Ostan vaatteeni yleensä Jack & Jonesista.



Venla 9G
Saan inspiraatiota tyyliini ystävieni blogeista ja lehdistä, enkä välitä toisten mielipiteistä. Pidän rennoista vaatteista ja ostan ne yleensä netistä, H&M:ltä ja mistä milloinkin.

-----

Jaakko 7G
My style is elegant and I buy my clothes from Jack & Jones.

Venla 9G
I get inspired from blogs and magazines. I don't care what other people say. I like relaxed clothes and I usually buy them from the net, H&M and wherever I happen to find them.

Snow and happiness


Syksyisen liikuntapäivän lisäksi koulumme järjestää oppilaille viihdykkeeksi myös talviliikuntapäivän. Tällöin oppilaat voivat joko lähteä paikalliseen rinnehiihtokeskukseen laskettelemaan, lähteä laduille hiihtämään tai jäädä koululle viettämään tavallista koulupäivää. Yhdeksäsluokkalaisille on myös tarjolla lumimaalausta koulun pihapiirissä. Paikan päällä on niin urheilijoille kuin opiskelijoillekin tarjolla maittavaa ruokaa. Rinteillä on mahdollisuus ruokailla ja kahvitella myös kahdessa loistavassa rinnekahviossa.





Liikuntapäivänä sää oli hieno ja tunnelma vähintään yhtä korkealla kuin Simpsiön vuoren huippu. Suurin osa piti talviliikuntapäivää mukavana vaihteluna tavallisiin koulupäiviin. Laskettelijat laskivat sekä suksilla että laudalla ja vain harva välttyi kaatumiselta. Suurempia onnettomuuksia ei rinteessä silti tapahtunut.



Koululle jääneille oli järjestetty omaa ohjelmaa. Määrätyissä ryhmissä oppilaat mm. laskivat matematiikkaa, käyttivät atk-luokkaa, harjoittelivat taloustietokilpailuun ja kokkasivat. Yleisin syy koululle jäämiseen oli kiinnostuksen puute.




Koulun pihassa puuhaili myös ryhmä yhdeksäsluokkalaisia värikkään lumikasan äärellä. Nuoret saivat suunnitella maalauksia, jotka yhdistettiin yhdeksi suureksi taideteokseksi. Maaleja suihkutettiin suihkepulloista lumikinokseen ja lopputulos oli näyttävä.


Valitsimme rinteessä myös hienot laskettelutyylit:


Veera 9G
Hankin nämä vaatteet urheiluliikkeestä.



Daniel  7C
Vaatteeni ovat peräisin erilaisista urheiluliikkeistä.

--------


Not only that we have a fall-athletics day, our school also arranges a winter sports day. The students can either go snowboarding, downhill-skiing, cross-country skiing or just stay at school and have a normal schoolday. There was also an opportunity for 9th graders to choose snow painting on the school yard. School offers everyone a tasty lunch.

On the big day the weather was nice and feelings at least as high as the mountain of Simpsiö. Most of the kids thought that sports day was nice change to the usual days. There were no bigger accidents, but only few avoided falling.

People who stayed at school had their very own program. Mathematics, cooking and computing. Usually the reason to stay at school was the lack of interest.

In the school yard was a group of 9th-graders in front of a colorful snow pile. The teenagers planned paintings, that were combined into a large piece of art. The paints were spayed from spray-bottles to the snow and the result was impressive.


We also chose nice skiing-styles:


Veera 9G
I got these clothes from a sports store.


Daniel  7C
My clothes are from different sports stores.

tiistai 21. helmikuuta 2012

Styles of the week 8


Jenni 8F

Tyylini on värikäs ja tyttömäinen. Ostan vaatteeni yleensä Vero Modasta ja muista sen kaltaisista kaupoista. Saan inspiraation tyyliini lukemalla lehtiä ja blogeja.



Arttu 7G

Tyylini on värikäs ja urheilullinen. Tilaan usein vaatteeni erilaisista nettikaupoista.


-----------------------

Jenni 8F
My style is colorful and girly. I buy my clothes from Vero Moda and such stores. I get inspired by reading magazines and blogs

Arttu 7G
My style is colorful and sporty. I often order my clothes from the net.

tiistai 14. helmikuuta 2012

Styles of the week 7


Kalle 7F
Pidän tyylistäni, sillä tällä saa naisia. Ostan vaatteeni yleensä netistä.




Eve 8E
Saan tyyliini vaikutteita lukemalla erilaisia muotiblogeja. Vaatteeni hankin yleensä H&M:ltä, Gina Tricotista ja niiden kaltaisista kaupoista.

------

Kalle 7F
I like my style, 'cause it is easy to get ladies with this. I usually buy my clothes from the net.

Eve 8E
I read lots of different fashion blogs and get ideas from them. I buy my clothes from H&M, Gina Tricot and such stores.

Look at this photograph


Koulussamme on mahdollisuus valita kuvankäsittelyä valinnaisaineeksi joka toiseen jaksoon joko kahdeksannella tai yhdeksännellä luokalla. Molemmille ikäluokille järjestetään sama kurssi, joten ei ole väliä milloin sen valitsee. Itse olemme suorittaneet kurssin kahdeksannella luokalla, joten emme sitä tänä vuonna voineet valita. Kävimme kuitenkin vierailemassa erään ysiluokan tunnilla.




Kurssilla tutustutaan Jasc Paint Shop Pro 9:n saloihin muokkaamalla joko esimerkkikuvia tai itseotettuja kuvia koulun ympäristöstä. Opettaja näyttää esin mallia ja antaa kirjat, minkä jälkeen oppilaat ryhtyvät hommiin. Tunnin loputtua opettaja tarkistaa, että annetut työt on tehty eikä koko kaksituntista ole käytetty esimerkiksi Facebookin selaamiseen tai tämän blogin lukemiseen. Kurssin loputtua oppilaat osaavat esimerkiksi rajata, lisätä kontrastia, tehdä vektoreita ja muokata värisävyjä.


-------

In our school it is possible to choose image processing as a short optional course, either on 8th or 9th grade. The same course is arranged on both grades, so it doesn't matter when you choose it. We have completed the course on 8th grade ourselves, so we couldn't choose it this year. Anyways, we visited a class of 9th graders.


On the course you get to know the secrets of Jasc Paint Shop Pro 9 by editing either sample photos or school enviroment photos taken by yourself. The teacher shows examples and gives coursebooks and after that it's time to start working. At the end of the lesson the teacher checks that the given work is done, and the class hasn't been wasting its time in Facebook or by reading this blog. After the course the pupils know how to crop, add contrast, do vectors and change colour balances

tiistai 7. helmikuuta 2012

Styles of the week 6


Kati 8F

Tyylini on aika tavallinen. Pidän väreistä ja käytänkin niitä pukeutumisessani paljon. Ostan vaatteeni usein H&M:n ja Gina Tricotin kaltaisista kaupoista.


Eero 9A 

Tyylini on miehekäs ja yksinkertainen. Äitini ostaa vaatteeni, yleensä Farkkushopista. Joskus minäkin kuitenki innostun lähtemään hänen mukaansa.

--------------------

Kati 8F
My style is kind of regular. I like colours and I wear them a lot. I buy my clothes from H&M, Gina Tricot and such stores.


Eero 9A
My style is manful and simple. My mom buys my clothes, usually from Farkkushop. Sometimes even I get excited to go with her

tiistai 31. tammikuuta 2012

Styles of the week 5


Aleksi 8E

Tyyliini saan vaikutteita venäläisestä kulttuurista. Tällä hetkellä ylläni on Joulupukin tuomat vaatteet ja housuni olen kääntänyt väärinpäin. Yleensä äitini ostaa vaatteeni.



Juliana 9A

Tyylini on melko poikamainen ja ostan usein miesten vaatteita. Käytän paljon kaulus- ja bändipaitoja ja jalassani minulla on aina farkut. Ostan vaatteeni H&M:ltä, Jack & Jonesilta, netistä ja EMP:ltä.

----

Aleksi 8E
My style is influenced by Russian culture. At the moment I am wearing clothes brought to me by Santa, and I have turned my pants backside front. Usually my mom buys my clothes.

Juliana 9A
My style is kinda boyish and I often buy men's clothes. I wear lots of plaid shirts and band-tees and I always wear jeans. I buy my clothes from H&M, Jack&Jones, EMP and from the net.

tiistai 17. tammikuuta 2012

Yummy!

Seitsemännellä luokalla jokainen koulumme oppilas opiskelee kolme tuntia viikossa kotitaloutta. Tunneilla opitaan monia käytännöllisiä asioita kotitöistä, kuten siivouksesta, pyykinpesusta sekä ruuanlaitosta ja ravintoarvoista. Sen jälkeen kotitaloutta voi valita valinnaisaineina, jotka keskittyvät lähinnä ruuanlaittoon. Valinnaisaineita opiskellaan kaksi tuntia viikossa. Kahdeksannelle luokalle valinnaisia voi valita kolmesta erilaisesta kurssista ja yhdeksännelle luokalle kahdesta kurssista. Seurasimme muutaman seiskaluokan kotitalouden tuntia. He leipoivat pullaa.






2½dl maitoa
25g hiivaa
1 muna
3/4tl suolaa
1dl sokeria
2tl  kardemummaa
7-8dl vehnäjauhoja
100g margariinia tai voita

Voiteluun:
Muna
Raesokeria tai hienonnettua mantelia

Lähde: Kotitaloustaito 7, Tammi

---

On 7th grade every student of our school studies home economics three hours a week. There they learn many  practical things about homework, such as cleaning, doing laundry, cooking and nutritional values.
After that you can choose home economics as optional courses, they focus mainly on cooking. Optional courses are studied two hours a week. On the eighth grade you can choose from three different courses and on ninth grade from two courses.
We were following seventh-graders class. They were baking buns.

2½dl milk
25g yeast
1 egg
3/4tsp salt
1dl sugar
2tsp  cardamom
7-8dl all-purpose flour
100g margarine or butter

Glaze and décor
Egg
Pearl sugar or chopped almonds

Source: Kotitaloustaito 7, Tammi

Styles of the week 3



Pietu 9B

Tällä hetkellä minulla on ylläni kauluspaita. Ostan vaatteeni yleensä Halpa-Hallista.
Näyttelijäpoika esiintyy larvateatterin näytelmässä Anne Frankin päiväkirja, joka kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa. Aikataulut.



Aino 9A 

Tyylini on aika emo ja siihen kuuluu bändipaidat. Ostan vaatteeni Cybershopista, Backstreetiltä, Dropdeadilta ja keikoilta.

-----

Pietu 9B
At the moment I am wearing a shirt. I usually buy my clothes from Halpa-Halli.
Pietu is an actor and he is now acting in a local play called Anne Frank's diary.

Aino 9A
My style is kind of emo and it includes lots of band-shirts. I buy my clothes from Cybershop, Backstreet, Dropdead and from concerts.

keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Winter Wonderland Ball

Kaupungissamme on tapana kutsua kaikki koulumme yhdeksäsluokkalaiset juhlimaan Suomen itsenäisyyttä kaupungintalolle. Tänä vuonna mukanamme juhli kaupunginjohtajan, Paavo Latva-Raskun, hänen vaimonsa, Eeva-Marian, veteraanien ja kaupunginvaltuutettujen lisäksi, myös ystävyyskaupunkimme Rakveren kaupungin johtaja, Anders Jaadla vaimoineen.

Photobucket


Photobucket
Photobucket
 Tilaisuudessa mm. pidettiin puheita ja tanssittiin. Sotaveteraani Jaakko Palmu muistutti, kuinka tärkeitä päätöksiä meillä yhdeksäsluokkalaisilla on edessä.
"Ratkaisun tekeminen vaatii teiltä tarmoa ja sisua. Keskustelkaa asiasta vanhempienne ja isovanhempienne kanssa. Lopullinen päätös on kuitenkin teillä." Palmu toivoi myös, ettei meistä kenestäkään tulisi ikinä sotaveteraania.

Photobucket

Myös oppilaskunnan puheenjohtaja Silja Annala piti puheen, jossa hän muistutti kaikkia arvostamaan Suomen itsenäisyyttä.

"Kiitokset veteraaneille siitä, että tiistaina me saamme viettää itsenäisyytemme 94-vuotisjuhlaa. Itsenäisyys on arvokas, mutta myös iloinen asia. Uskaltakaa hymyillä tänään ja tiistaina. Itsenäisyys ja vapaus ovat asioita, joista saa olla iloinen."

Teksti/text: Iitu ja Ande
Kuvat/pictures: Julla ja Emilia
Käännös/translation: Alice
---

Before 1917, Finland was an autonomic Grand Duchy under the power of Russia. However, when we became independent in December 6th of the mentioned year, the day has become an annual holiday in Finland and is celebrated throughout the country.

In our city, it's a tradition to invite all ninth-graders of our school to a celebration to the city hall to celebrate the independence of Finland. This year we were celebrating not only with the city mayor Paavo Latva-Rasku, his wife, Eeva-Maria, veterans ja the members of the city council, but also with the mayor of our sister city Rakvere, Anders Jaadla and his wife.

The ceremony included e.g. speeches and dancing. Veteran Jaakko Palmu reminded us how important decisions we ninth-graders will have ahead of us.

"Making the decisions requires energy and guts from you. Discuss these things with your parents and grandparents. However, in the end, it's up to you what you decide." Palmu also wished, that none of us would never again become a veteran of war.

The head of the student body, Silja Annala, also held a speech, in which she reminded all of us to appreciate Finland's independence.

"I want to thank the veterans for making it possible for us to celebrate the 94th anniversary of our independence. It is a valueable, but also a happy thing. Be sure to smile today and the following Tuesday. Independence and freedom are things to be happy about."

tiistai 11. lokakuuta 2011

Styles of week 41


Iida 7lk Ostan vaatteeni mistä milloinkin, vähän joka paikasta. Tyylini on ehkä vähän massa, ostan vaatteita siksi että ne ovat hienoja.


Antti 9lk
Ostan vaatteeni mm. H&M:stä, Zarasta, Jack&Jonesista ja netistä. Olen vähän fruittari ja ostan värikkäitä ja halpoja vaatteita. Vaatteilla on oltava juju ja farkkujen pillit.
Koulun väelle lähetän pinkkiä glitteriä ja pusuja.
---

Iida 7th class
I buy my clothes everywhere. My style is a little mass, I buy clothes ’cause they are nice.
Antti 9th class
I buy clothes from H&M, Zara, Jack&Jones and from the net. I’m a boy who likes to dress and I buy colorful and cheap clothes. Clothes must have a thing and jeans tight.
I send pink glitter and kisses for the school.

tiistai 4. lokakuuta 2011

Styles of the week 40



Anssi, 9. luokka
En tiedä, miten kuvailisin tyyliäni. Ostan vaatteeni yleensä netistä, en Halpa-Hallista.


Heidi, 9. luokka
Ostan vaatteita, joista pidän ja jotka ovat mukavia päällä. Minulla ei ole mitään erityisiä kauppoja, joista vaatteeni ostaisin, vaan hankin niitä mistä milloinkin.
 
---- 

Anssi, 9th grade
I don't know how to describe my style. I usually buy my clothes from the net, not from supermarkets.
Heidi, 9th grade
I buy clothes that I like and which are comfortable to wear. I don't have any specific stores, I buy clothes from where I happen to find them.

Sports day






Jokasyksyisen liikuntapäivän yksi osuus on 7-luokkalaisten leikkimieliset yleisurheilukisat. Urheilun lisäksi liikuntapäivän tarkoituksena on myös kohottaa luokan yhteishenkeä.
Nuoret mm. hyppäävät pituutta, korkeutta, juoksevat eripituisia matkoja ja työntävät kuulaa. Osallistuminen on vapaaehtoista ja siitä saa luokalleen yhden "pisteen." Lajin voitosta saa eniten pisteitä jne. Päivän päätteeksi eniten pisteitä kerännyt luokka voittaa ja saavat palkinnoksi mainetta, kunniaa ja jäätelöä.
Aamulla järjestetään myös koko koulun kattava tietokilpailu, jonka voittajan kuuluisi saada palkinto (9A odottaa edelleen 8-luokalla voittamaansa palkintoa).
Yleisurheilukisat jakoivat seiskojen mielipiteet melkolailla kahtia: Jaden ja Jutan odotukset päivän suhteet olivat melko alhaiset, mutta Sanni, Iina ja Laura odottivat suuria. Monen mielestä liikuntapäivä on hyvä idea ja se voittaa koulussa istumisen. Negatiivisiksi mielipiteiksi luettiin yleensä kylmyys, minkä Jeren, Hannun ja Eemelin mielestä voi välttää pukeutumalla lämpimästi. Muihin tarpeellisiin varusteisiin ulkovaatteiden lisäksi pojat luettelivat lenkkarit ja college-housut. Päivän mittaan haastattelemamme oppilaat olivat kaikin puolin tyytyväisiä: lajeista suoriuduttiin hyvin ja hauskaa oli.






Haastattelimme 800m juoksuun osallistunutta Mikkoa ennen suoritusta. Hän suunnitteli olevansa viiden parhaan joukossa. Kuitenkin, Mikko ylitti itsensä ja pitkän ja tiukan juoksun jälkeen hän kiisi voittoon. Tunnelmat olivat juoksun jälkeen hengästyneet ja hyvät.
- Paremmin se meni kuin luulin

---

Every autumn we participate to a sport day. One part is the 7th-grader's playful athletics competition. The
teens, among other things, do long-jump, high-jump, running and shot put. Taking part is optional and you get a point if you do. You also get points for winning a sport. At the end of the day the class with the most points wins and gets fame, honor and ice-cream.
The morning begins with a sport-quiz for the whole school. The winning class is supposed to get a prize (9A is still waiting for the prize it won when it was on 8th grade).
The athletics competition split opinions: Jade and Jutta didn’t expect much, but Sanni, Iina and Laura had high expectations for the day. Many students tought that sports day is a good idea and it wins sitting in class.
Negative opinions were usually coldness, wich can be avoided by dressing warmly. Other useful equipments are trainers and sweatpants.
The students we interviewed were happy about the day: almost everybody had fun.
We interviewed Mikko, who took part in 800 meter running. Before the performance he tought he would be in top five. Mikko exceeded himself: he won after the long and tight race. The feelings after the run was breathless and good.
- I did better than I tought.