Näytetään tekstit, joissa on tunniste Interview. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Interview. Näytä kaikki tekstit

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Playing And Clubing

Haastattelimme yläkouluikäisiä kerhonohjaajia, jotka vetävät seurakunnan järjestämiä lasten ja alakouluikäisten kerhoja.

Miksi olet kerhonohjaaja?
Saga: - Näkee kavereita.
Jenni: - Tykkään olla lasten kanssa, ja onhan se mukavaa tekemistä itsellenikin.
Hanna K: - Kerhoa on kiva pitää.
Hanna O: - Siitä saa kokemusta ja onhan se kivaakin.

Onko se mukavaa?
Saga: - On, siellä on aina niin kivat jutut.
Jenni: -Riippuu vähän ryhmästä, mutta onhan se.
Hanna K: - On.
Hanna O: - Ihan mukavaa.

Mitä kerhoa pidät?
Saga: - Puuhakerhoa.
Jenni: - Hevos- ja poikakerhoa.
Hanna K: - Valokuvauskerhoa.
Hanna O: - Liikuntakerhoa.

Montako ohjaajaa on?
Saga: - Neljä – Minä, Jenna, Vilma ja Aino.
Jenni: - Molemmissa kerhoissa kaksi. Hevoskerhoa pidän Petran ja poikakerhoa Karoliinan kanssa.
Hanna K: - Kaksi, pidän kerhoa Elinan kanssa.
Hanna O: - Kaksi, toinen ohjaaja on Jonna.

Mitä teette kerhossa?
Saga: - Riippuu vähän päivästä. Ollaan tehty ruokaa, ennen joulua pidettiin pikkujoulut ja nyyttäritkin on ollut. Leikitään paljon, ja tulossa on vielä ainakin ulkoilupäivä. Kerhossa pidetään myös pieniä hartauksia.
Jenni: - Heppakerhossa opetellaan kaikkea hevosista, poikakerhossa pelataan ja leikitään.
Hanna K: - Opetellaan valokuvauksen teoriaa, kuvataan ja leikitään.
Hanna O: - Leikitään liikunnallisia leikkejä ja muuta vastaavaa.

Mikä siinä on parasta?
Saga: - Mikään ei nouse muiden yläpuolelle.
Jenni: - Saa tutustua uusiin ihmisiin.
Hanna K: - Maanantait on aina niin tylsiä, niin kerhon pitäminen piristää.
Hanna O: - Lapsien kanssa on mukava viettää aikaa.

Kysyimme mielipidettä kerhonohjaajatoiminnasta myös Venlalta, joka ei itse toimi kerhonohjaajana.

- Minusta on hyvä, että nuorille järjestetään tekemistä, eikä kaikki aika mene kotona tietokoneen ääressä. Voisihan kerhonohjaajan homma olla mukavaa. Toimisin ehkä kerhonohjaajana, jos minulla olisi aikaa.

-Venla tulee mielestään toimeen lasten kanssa. Hän on ollut TET-harjoittelussa päiväkodissa. Jos Venla toimisi kerhonohjaajana, hän voisi pitää sekalaista puuhakerhoa.
________________________________________________________________________________________

We interviewed secondary-school-aged club instructors who run clubs arranged by the church, meant for children and elementary-school-aged kids.

Why are you a club instructor?
Saga: - I can meet my friends.
Jenni: - I like being with children, and it’s fun for myself, too.
Hanna K: - It’s nice running a club.
Hanna O: - I get life experience and it’s kinda fun, too.  

Is it fun?
Saga: - Yes, it’s always fun being there.
Jenni: - It depends on the group, but yeah, it is.
Hanna K: - Yes.
Hanna O: - Yeah, somewhat.

What kind of club are you running?
Saga: - The playing club.
Jenni: - The horse club and the boy club.
Hanna K: - The photographing club.
Hanna O: - The gym club.

How many instructors are there?
Saga: - Four – Me, Jenna, Vilma and Aino.
Jenni: - In both clubs, we have two. I’m running the horse club with Petra and the boy club with Karoliina.
Hanna K: - Two, I’m running the club with Elina.
Hanna O: - Two, the other one is Jonna.

What kinds of activities you do?
Saga: - It depends on the day. We’ve cooked food, had a pre-Christmas party and we’ve had a potluck. We play a lot, and there’s an outdoor activities day coming, too. We also have some preaches.
Jenni: -In the horse club we learn all kinds of stuff about horses. In the boy club, we play different kinds of games.
Hanna K: - We teach the theory of photography, take photographs and play some games.
Hanna O: - We play athletic games and stuff like that.

What’s the best thing?
Saga: - Well, nothing really rises on top of other things.
Jenni: - I get to meet new people.
Hanna K: - The Mondays are always boring, so running the club cheers me up.
Hanna O: - It’s nice spending time with children.

We also asked an opinion about club instructor activity from Venla, who herself doesn’t work as a club instructor.

- I think it´s nice that youth is being arranged things to do instead of playing with computer at home. It would be nice to work as a club instructor. I would do so if I only had time.

- Venla likes to be with children. During the Work Practise Program she was in kindergarden. If she was working as a club instructor she would run playing club.


tiistai 7. helmikuuta 2012

We need probl... I mean help

Kävimme haastattelemassa koulumme kuraattoria, Antti Latvalaa.

– Olen 36-vuotias ja minulla on kolme lasta. Luin ensin lähihoitajaksi, ja sen jälkeen ammattikorkeakoulussa sosionomin tutkinnon. Olen myös suorittanut ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnon. Ennen kuraattorin työtä täällä koululla olen tehnyt lastensuojelutyötä. Koulutukseltani olen sosionomi.
– Kuraattorin työssä houkuttelee se, että saan tehdä töitä nuorten kanssa. Jos en olisi kuraattori, työskentelisin rakennuskonservointi-alalla.
– Luonani käy viikoittain 5-10 oppilasta. Jokainen nuori tuo mukanaan omat haasteensa. Koulukiusaaminen on yksi suurimmista haasteista, joita kohtaamme. Kiusaaminen on useimmiten nimittelyä ja huutelua. Joskus myös väärinkäsitykset saavat asiat paisumaan suuremmiksi ongelmiksi, kuin ne alun perin olivatkaan.

Kuraattorille tullessa ei tarvitse ajanvarausta, vaan ovet ovat aina auki, eikä ole olemassa niin pientä ongelmaa, etteikö siitä voisi tulla puhumaan.
Antti Latvala lähettää terveisiä kaikille koulun oppilaille ja henkilökunnalle.


We made an interview to our curator, Antti Latvala.
- I'm 36 years old and I have three kids. I first studied as a nurse and afterwards continued my studies at University of Applied Sciences to become a bachelor of social services. Before coming to Lapua Secondary School I was working in child welfare. I like to work with young people. If I wasn’t a curator, I would like to conservate houses.
- I have about 5-10 students per week. Everybody comes with different challenges. School bullying is the main challenge. Bullying is usually calling names and shouting. Sometimes misunderstandings make the situation even worse than it was in the beginning.


You don’t need a reservation to come and talk to curator. His doors are always open. There is no such a little problem you couldn’t come and talk about.
Antti Latvala sends greetings to shools personnel and students.

© Jenttu & Vilma & Sarita